|
Persberichten vinex
Nederlandse woningmarkt onder de loep genomen
Maandag 1 december 2003
De woningbouw stagneert in Nederland. Er is meer behoefte aan goedkopere woningen, de duurdere huizen zijn inmiddels te duur. Maar de wachtlijst voor een huurwoning in Amsterdam is twaalf jaar en voor starters is het bijna onmogelijk een betaalbare en passende woning te kopen. In Nieuw Economisch Peil wordt vanavond aandacht besteed aan deze problemen op de Nederlandse woningmarkt.
Architect Carl Weeber stelt in de uitzending dat er genoeg ruimte is in Nederland. Slechts een kwart van ons land is bebouwd. 'Wij moeten leren om te wonen waar de natuur mooi is, vroeger deden we dat andersom.' Volgens Friso de Zeeuw, directeur van het Bouwfonds, zet dat zogenaamde 'wilde wonen' geen zoden aan de dijk. Ook merkt hij op dat hij niet zoveel van de stagnering op de woningmarkt heeft gemerkt. 'Wij hebben onze plannen op tijd bijgesteld.' Zo gaat het gesteggel over de problemen op de woningmarkt gedurende de hele documentaire door, maar het onderwerp boet aan relevantie niet in.
Zo is de Vinex-locatie bij Amsterdam, IJburg, het grote voorbeeld van hoe het niet moet. Daar worden woningen in verschillende prijsklassen aangeboden. De duurdere woningen verkopen gewoonweg niet. Waarom worden daar dan geen goedkope, betaalbare woningen gebouwd? Volgens Gert Middelkoop, ruimtelijk onderzoek en advies, is dat bijna niet mogelijk. 'Dat plan herschikken, wat wel een beetje gebeurt, kost erg veel tijd. In tegenstelling tot de gezondheidszorg accepteren we blijkbaar dat er wachttijden zijn voor een woning.'
Onderdeel van het probleem is, dat projectontwikkelaars grond kopen voor een hoge prijs, en dat moet terug worden verdiend. Dat kan niet door goedkope huizen op die grond te zetten. En aangezien naar duurdere woningen geen vraag is, gebeurt er niets. Waarom wordt er zo onlogisch te werk gegaan, en wie is er verantwoordelijk voor deze problemen? Waarom wordt er niet gebouwd naar behoefte in Nederland? Het zijn vragen die typisch zijn voor de documentaire Nieuw Economisch Peil. Centraal in de uitzendingen staat altijd de vraag 'hoe beïnvloeden economische beslissingen, nationaal en internationaal, ons normale leventje?' De bedoeling van de serie is om economisch-maatschappelijke trends inzichtelijk te maken, wat doorgaans goed lukt.
In
het geval van de Nederlandse woningbouw blijkt het antwoord niet
voor het oprapen te liggen. Er komen verschillende oplossingen naar
voren, maar niemand weet welke de juiste is. Zo wordt bijvoorbeeld
geopperd dat rijke en armere woningcorporaties herverdeeld moeten
worden over het land. Ook aan de regelgeving zou iets gedaan moeten
worden, die is te ingewikkeld en te ondoordacht.
Crisis woningmarkt treft vinexgemeenten
31-07-2003
UTRECHT
- Utrecht loopt dit jaar 30 tot 40 miljoen mis door de stagnerende
woningbouw in Leidsche Rijn. In andere Vinex - gemeenten gaat het al
niet veel beter. Waardoor
komt de bouwdip?
Top-ambtenaren lekken naar aannemers
Uitgegeven: 16-08-2002
`Prijs van Vinex-huis opgedreven'
Topambtenaren hebben eind jaren 80 geheime informatie over de locaties van nieuwe Vinex-wijken gelekt naar aannemers. Dankzij de tips van ambtenaren van de ministeries van VROM (Volkshuisvesting) en Verkeer en Waterstaat, konden de bouwers deze grond voor een prikkie opkopen. Doordat de grond daarna fors in waarde steeg, konden de huizen op die plekken veel duurder worden verkocht.
De Hilversumse oud-aannemer Dick Terlingen uitte die beschuldigingen gisteren in tv-programma Zembla. Terlingen is tevens oud-vice-voorzitter van het Algemeen Verbond van Bouwbedrijven (AVBB), de organisatie van bouwwerkgevers. Volgens Terlingen hebben huizenkopers zo'n 5 tot 10 procent te veel betaald voor hun nieuwbouwwoning.
Volgens Terlingen kwamen de ambtenaren en de aannemers bijeen in een restaurant in een molen tussen Den Haag en Voorburg, waar de ambtenaren gratis konden eten. Daar ontstond een `klimaat van ontboezemingen'. Terlingen heeft de namen van de ambtenaren gemeld aan de parlementaire enquêtecommissie die de bouwfraude onderzoekt en donderdag met haar openbare verhoren begint.
In het tv-programma vertelt Terlingen dat `menig wethouder stapeldol is geworden' omdat aannemers al hadden toegeslagen op de nieuwe Vinex-locaties die door de minister van VROM werden aangewezen. De betrokken gemeenten moesten voor de bouwprojecten dan wel in zee met die aannemers. Volgens de oud-aannemer lekten de topambtenaren `structureel' en gebeurt dat nog steeds.
In een eerdere uitzending van Zembla beschuldigde Terlingen ambtenaren er al van dat ze zich lieten omkopen door aannemers. Het AVBB bagataliseerde toen zijn opmerkingen. Terlingen zou al te lang (17 jaar) uit de branche weg zijn om zich een goed oordeel te kunnen vormen. Het ministerie van VROM liet gisteren weten de beschuldigingen van Terlingen aan het adres van VROM-ambtenaren niet te kennen.
Bron : www.ad.nl
Nieuwbouwhuis steeds vaker vol gebreken
Uitgegeven: 07-08-2002
Het regent klachten over nieuwbouwwoningen. Bijna driekwart van de kopers van een nieuw huis kampt na de oplevering met forse technische problemen. Vier jaar geleden was dit volgens de vereniging Eigen Huis nog de helft. Het duurt vaak maanden voordat de klachten verholpen zijn.
De problemen variëren van slecht schilder- en timmerwerk, lekkage, gebreken aan de centrale verwarming en het ventilatiesysteem tot fouten in keukens en sanitair. Ook vergeten bouwers geregeld meerwerk uit te voeren, zoals het aanbrengen van extra dakkapellen of de uitbouw van de woonkamer. In een kwart van de gevallen duurt het langer dan vijf maanden voordat de mankementen zijn opgelost, zelfs wanneer die eenvoudig te verhelpen zijn. Gemiddeld kosten de reparaties, waar de aannemer in de meeste gevallen zelf voor opdraait, 1500 euro. In zeven procent van de gevallen zijn er bedragen mee gemoeid van meer dan 4500 euro.
Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Justitie. Gekeken is naar nieuwbouwwoningen die in 2000 zijn opgeleverd.
Uit de cijfers blijkt dat van de 55.000 opgeleverde huizen 40.000 niet (geheel) naar wens van de koper waren. Niet alleen na oplevering, maar ook tijdens de bouw lopen veel eigenaars tegen problemen aan. Behalve over de slechte kwaliteit van de afwerking gaan conflicten vaak over de datum van oplevering. In 2000 werden naar schatting 8000 huizen te laat opgeleverd.
Een op vijf kopers draait zelf op voor kosten Een op vijf kopers draait op voor kosten
Bouwgebreken
Meestal ging het om een vertraging van de oplevering van twee tot zes maanden; in 15 procent van de gevallen moesten de nieuwe bewoners langer dan een half jaar wachten voordat zij de sleutel konden afhalen.
Het herstellen van de mankementen die zich al tijdens de bouw voordeden, kostte gemiddeld zo'n 2500 euro, maar in acht procent van de gevallen was daar 9000 euro of meer mee gemoeid. Een op de vijf kopers draaide zelf op voor de extra kosten. De bouwers erkennen dat veel wordt geklaagd over de kwaliteit van de afwerking. Veel problemen worden in onderling overleg opgelost. Maar in een kleine 3500 gevallen leidde dat tot bemiddeling of arbitrage. Drie procent daarvan kwam terecht bij de rechter, in de andere gevallen belandden de partijen bij het Garantie Instituut Woningbouw of de Raad van Arbitrage voor de bouwbedrijven. Niet alle consumenten ondernemen actie wanneer zij klachten hebben over hun nieuwe huis. Soms is dat uit onbekendheid met geschillencommissies, anderen denken niets te kunnen inbrengen tegen de macht van de bouwers. Volgens de onderzoekers moeten de kosten van arbitrage omlaag en moeten kopers beter op hun rechten worden gewezen
Bron : www.ad.nl
Vinex-bewoners protesteren met houten nepstation Uitgegeven: 16-4-2002 DEN HAAG - Een groep inwoners van de Vinex-wijk Leidschenveen heeft dinsdagmorgen samen met Milieudefensie een kopie van een NS station gebouwd in het nieuwe stadsdeel van Den Haag. Dit uit protest tegen het al jaren uitblijven van een echt NS-station. Volgens Milieudefensie ziet het er naar uit dat Leidschenveen pas over vier jaar een echt NS station krijgt. Er stoppen vooralsnog geen treinen op het houten nepstation langs de lijn Den Haag CS - Zoetermeer, dat voorzien is van perrons, vertrektijdenbord, kaartjesautomaten, bankjes, een loket en een groot stationsbord met de naam van het tijdelijke station. Het ontbreken van een echt station in Leidscheveen (op termijn 8000 inwoners) is volgens Milieudefensie exemplarisch voor Vinex-wijken in het hele land. In dergelijke wijken komt vaak pas na jaren een NS-station. "Veel inwoners die de trein wel zouden willen gebruiken, hebben dan al voor de auto gekozen", aldus een woordvoerster van Milieudefensie. Bron : www.nu.nl Eindhoven krijgt kenniswijk Uitgegeven: 13-7-2000DEN HAAG - Eindhoven krijgt een kenniswijk. In deze stad en omgeving krijgen ruim tachtigduizend bewoners de beschikking over internet en allerlei andere elektronische diensten. Staatssecretaris De Vries van Verkeer
en Waterstaat heeft dat donderdag in Den Haag bekendgemaakt. Het
Rijk draagt 20 miljoen gulden bij. Bron : www.nu.nl Woningen in nieuwbouwwijken voldoen niet DEN HAAG - De Vinexwijken bieden volgens makelaars niet wat de huizenkoper zoekt. De huizen in de grote nieuwbouwwijken, zoals Leidsche Rijn bij Utrecht, voldoen niet aan de modernste eisen omdat het aanbod achterloopt bij de vraag. Er worden vooral te weinig vrijstaande en halfvrijstaande woningen gebouwd. De woningen in Vinexwijken zijn te
klein en hebben te weinig grond eromheen, staat in het rapport Vinex
in de praktijk dat de Nederlandse Vereniging van Makelaars maandag
in Den Haag aan staatssecretaris Remkes (Volkshuisvesting) heeft
aangeboden. In het rapport geven 37 NVM-leden hun mening over het
Vinexbeleid in 36 gemeenten. Bron : www.nu.nl
Rijk betaalt vervoer van Vinex-bewonersHet ministerie van Verkeer gaat vanaf volgend jaar een deel van de vervoerskosten van bewoners in Vinex-locaties betalen. Hiermee wil het de Vinex-bewoners min of meer schadeloos stellen voor het ontbreken van goede openbaar vervoersvoorzieningen. Dit blijkt uit een brief die minister Jorritsma onlangs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In een eerste reactie noemde de vereniging Eigen Huis de aangekondigde regeling een "lapmiddel". Volgens de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (Vinex) worden tussen 1996 en 2005 op een dertigtal door het kabinet aangewezen plaatsen een half miljoen huizen gebouwd. Tot grote ergernis van de betrokken gemeenten zijn de nieuwbouwwijken echter onvoldoende aangesloten op het openbaar vervoernet, waardoor de bewoners voor hun vervoer op de auto zijn aangewezen. Woningcorporaties, makelaars en bouwondernemers hebben herhaaldelijk laten weten te vrezen dat de nieuwe huizen daarom onverkoopbaar worden. Minister Jorritsma heeft zich de kritiek aangetrokken. Zij wil nu dat alle Vinex- bewoners in aanmerking kunnen komen voor een gedeeltelijke vergoeding van de kosten voor het vervoer van het woonadres naar de dichtstbijzijnde trein-, tram- of metrohalte en terug. "Deze vorm van subsidiëring is echter tijdelijk en wordt beëindigd op het moment dat openbaar vervoer in de Vinex-locatie wordt aangeboden", zo stelt zij. De regeling moet begin volgend jaar van start gaan met proefnemingen in Utrecht, Groningen en Almere. Verlopen die proeven goed, kunnen andere overheden zich er ook voor aanmelden. Chipkaart Het komt erop neer dat de Vinex-bewoner met zijn chipkaart in een bus of een taxi stapt om zich naar het station te laten rijden en dat deze rit gedeeltelijk met gemeenschapsgeld wordt betaald. Nader onderzoek moet uitwijzen welke eigen bijdrage de Vinex-bewoners bereid zijn te betalen. In de Rijksbegroting is een jaarlijks bedrag van tien miljoen gulden gereserveerd voor de ontsluiting van Vinex-locaties. Voor een juiste manier van betaling van de Vinex-ritten is het volgens Jorritsma noodzakelijk dat deelnemende taxi's en bussen zijn uitgerust met een boordcomputer. Met behulp hiervan kan het verschil tussen de werkelijke kosten en het deel dat de Vinex-bewoner zelf moet betalen van de chipkaart worden afgeschreven. Maken er meer Vinex'ers gebruik van dezelfde taxi, dient ieder zijn deel te betalen. Een speciaal op te zetten 'beheersorganisatie' moet de regeling gaan uitvoeren. Deze organisatie zal de Vinex-bewoners inlichten, de chipkaarten opladen en uitdelen en zorgen voor de afrekening met de vervoerbedrijven. Bron : www.telegraaf.nl Ruzie grote steden en rijk om geld infrastructuur 23 okt 1997 door Annemiek Paping - AMSTERDAM, donderdag Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag weigeren voorlopig de overeenkomsten met het Rijk over de verlenging van het Vinex-beleid (van 2005 tot 2010) met afspraken over de bouw van enkele tienduizenden woningen in en rond de grote steden alsmede de aanleg van infrastructuur en groen te ondertekenen. De vier grote steden protesteren hiermee tegen het feit dat de rijksoverheid de financiële afspraken over de dringend noodzakelijke openbaar-vervoersverbindingen en wegen niet nakomt. In een brief aan Den Haag laten de verantwoordelijke wethouders van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag weten dat de financiering van het lopende contract voor infrastructuur ver achterblijft bij het tempo van de plannen. Amsterdam bijvoorbeeld wacht nog steeds op harde financiële toezeggingen van het rijk voor de aanleg van Noord-Zuidlijn en IJrail. De andere steden worden geconfronteerd met soortgelijke problemen. Bij wijze van 'signaal van onvrede' is daarop besloten ten aanzien van de verlenging van Vinex 'de hakken in het zand' te zetten tot duidelijke afspraken zijn gemaakt over het lopende contract. Volgens de Amsterdamse wethouder voor Volkshuisvesting, Duco Stadig, zijn de volkshuisvestings- én de bodemsaneringssubsidies redelijk geregeld. "Voor de groenvoorzieningen is minimaal geld uitgetrokken en voor infrastructuur niente", aldus Stadig, die hoopt dat hiermee de druk op het rijk toeneemt om oude afspraken na te komen. Bron : www.telegraaf.nl VINEX wijken zijn gewonen wijken bestaande stad versterken. De komst van bijzondere voorzieningen in de wijken is uitgebleven, waardoor de Vinex-wijken vaak 'gewone' woonwijken zijn geworden. Dat blijkt uit een landelijke studie van onderzoeksinstituut Rigo uit Amsterdam. Rigo bekeek wat in veertien Vinex-wijken het rijksbeleid heeft opgeleverd. Het was tien jaar geleden de bedoeling om met grote wijken aan de randen van steden een nieuwe impuls aan de bestaande stad te geven en meer variatie op de woningmarkt aan te brengen. Een belangrijke conclusie is dat de nieuwe impuls grotendeels is uitgebleven. "Je kunt op papier wel opvallende attracties intekenen, maar dat wil nog niet zeggen dat die er dan ook komen", reageert Rigo-onderzoeker Hans van Rossum. Slechts hier en daar zijn bedrijventerreinen of kantoren in Vinex-wijken verrezen. Er is geen vraag naar en investeerders zien er dus geen brood in. Wat er aan winkel- en andere voorzieningen in de wijk komt, wordt afgestemd op de wijk zelf en niet op een groter gebied. Niemand ziet iets in winkels in Vinex-wijken die ook mensen van buiten die wijk moeten trekken. Dat geldt voor winkelbedrijven en beleggers, maar ook voor gemeenten. Dergelijke winkels trekken alleen maar verkeer aan. Bovendien betekenen zij concurrentie voor de bestaande winkels in de stad. Dé Vinex-lokatie bestaat niet, zeggen de onderzoekers. Er zijn saaie wijken, betrekkelijk traditionele lokaties, maar ook wijken waar wel werk van vernieuwing is gemaakt. Op de kwaliteit van het wonen valt over het algemeen weinig aan te merken. Maar veel kansen op vernieuwing zijn onbenut gelaten. woonkrant 27 juli 2001 Algemeen
Dagblad Binnenland, donderdag 10 mei
Algemeen Dagblad 6 november 2000 Door Frank
Renout De staatssecretaris reageert op de aanhoudende kritiek op de kwaliteit van de Vinex-locaties, de nieuwbouwwijken die sinds enkele jaren worden gebouwd aan de rand van steden. "Op de Vinex-locaties staat nu veel te veel middelmaat. Het zijn te veel rijtjeshuizen. Er zijn meer goedkope huizen nodig voor de onderkant voor de markt en ook meer echt dure huizen." Met de aanleg van de Vinex-wijken werd begonnen aan het begin van de jaren 90. Toen werden locaties aangewezen waar tussen 1995 en 2005 ruim 600.000 huizen zouden worden gebouwd, hoofdzakelijk aan de rand van steden.
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||
Copyright © BIJN Solutions. Alle rechten voorbehouden | |||||||||||||||||||||||||